تحقیقات جدید نشان داد که چربی خون بالا چگونه سبب القای التهاب و آسیب به اعضای بدن می شود

9دسامبر 2019- عفونت های ویروسی و باکتریایی تنها دلایل التهاب در بافتهای بدن نیستند. مولکولهای چربی خاصی که در جریان خون ما وجود دارند نیز می توانند یک واکنش التهابی ایجاد کنند. احتمال مرگ زودهنگام در اثر آسیب کلیوی یا بیماری عروقی در بیمارانی که سطح بالاتری از این چربی ها را در خون خود دارند، بیشتر است. این ارتباط علّیتی اکنون توسط یک تیم بین المللی از محققان، به سرپرستی دکترTimo Speer  از دانشگاه Saarland به وضوح نشان داده شد.

این تیم تحقیقاتی نشان داد که چگونه این مولکولهای چربی با سلولهای بدن ارتباط برقرار می کنند و چگونه می توانند سیستم ایمنی بدن را به سمت ایجاد اثرات مخرب بسیج کنند. یافته های این مطالعه در مجله پزشکی بسیار مشهور "Nature Immunology" منتشر شده است.

پزشکان مدت هاست که علاقه مند به روش هایی برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از طریق کاهش سطح کلسترول خون هستند. اما انواع دیگری از چربی های خون (که به عنوان "لیپیدها" نیز شناخته می شوند) وجود دارند که همچنین می توانند برای سلامتی ما مضر باشند.

دکترTimo Speer  نویسنده اصلی این مقاله گفت: کار ما شامل مطالعه ی گروه ویژه ای از لیپیدها بنام تری گلیسیریدها بود. ما نشان دادیم که وقتی این چربی های طبیعی در غلظت های بالایی در خون وجود داشته باشند، می توانند تغییراتی در سلولهای دفاعی ما ایجاد کنند و آنها را تحریک به پاسخی کنند که بدن به یک عفونت باکتریایی نشان می دهد. این وضعیت منجر به التهاب می شود، که اگر مزمن گردد، می تواند به کلیه ها آسیب برساند یا باعث ایجاد آترواسکلروز شود(باریک شدن شریان ها به دلیل ایجاد رسوبات بر روی دیواره شریان داخلی) و آترواسکلروز یکی از دلایل اصلی حملات قلبی و سکته مغزی است.

این مطالعه در مقیاس بزرگ نشان داد كه با افزایش تری گلیسیرید در خون افراد، میزان مرگ و میر آنها به طور قابل توجهی نسبت به گروههایی با سابقه سلامتی مشابه بالا می رود. دکتر Timo Speer می گوید: اکنون می توانیم بگوییم که اتخاذ یک رژیم غذایی کم چرب می تواند امید به زندگی بیماران پرخطر ، مانند مبتلایان به دیابت یا افرادی با فشار خون خیلی بالا را به طور قابل توجهی افزایش دهد. سطح تری گلیسیرید خون در افرادی که رژیم غذایی پرچرب می خورند، به میزان قابل توجهی بالا می رود. در نتیجه ی تغییرات بیوشیمیایی، تری گلیسیریدها خواص سمی از خود بروز می دهند و سبب فعال شدن سیستم ایمنی ذاتی بدن می شوند.

 دکترSpeer  توضیح داد که این کار مجموعه ای از فرآیندهای خود تخریبی را سبب می شود، از جمله حمله به دیواره ی شریان ها و انسداد رگ های خونی که در نتیجه ی آن جریان خون کاهش می یابد. این مطالعه ارتباطی قطعی بین التهاب مزمن ناشی از افزایش غلظت تری گلیسیریدها در خون و بیماریهای ثانویه ای مانند نارسایی کلیوی یا حمله قلبی ایجاد کرده است. دکتر Speer می گوید: "ما امیدواریم که نتایج ما به ابداع استراتژی های جدید برای معالجه و جلوگیری از این بیماری های تهدید کننده ی زندگی کمک کند.

منبع:

Zewinger, S., et al. (2019) Apolipoprotein C3 induces inflammation and organ damage by alternative inflammasome activation. Nature Immunology. doi.org/10.1038/s41590-019-0548-1.

https://www.news-medical.net/news/20191209/Research-shows-how-high-levels-of-blood-fat-induce-inflammation-and-organ-damage.aspx